Sommerferien 2010
Holland

Vi var i år i Holland på vores cykelferie. Vi tog med nattoget fra København til Amsterdam og troede det var luksus at ha' sin egen sovevogn. Der blev vi lidt klogere! Luksus var det ikke, men rart at ha' sin egen kupe.

Det var en lang togtur,
lidt over 14 timer tog det at nå Amsterdam.
Vi fik hurtigt vores cykler og bagage ud af toget, nu skulle vi så finde campingpladsen, som vi havde reserveret plads på de første 3 overnatninger i Holland.

Færgen over kanalen.
Vi skulle over på den anden side af Noordzeekanalen med en af de små færger, der sejlede i pendulfart, det var så smart.
Vi fandt vores plads, som var ok, men heldigt vi kom så tidligt på dagn, for hen mod aftenen ligger teltene meget tæt.

Amsterdam centrum.
Vi skulle ind til centrum - igen med båden over kanalen - og få minutter senere var vi midt i Amsterdam. Her parkerede vi cyklerne og låste dem med 5 låse! Her er vildt mange cykler og vi har hørt at man skal passe meget på dem, det plejer vi nu osse. Hollænderne bruger selv meget voldsomme kædelåse, registrerer vi.

Det blev en grænseoverskridende vandring gennem det centrale Amsterdam!
Jeg vidste da godt de havde coffeeshops, men at der var så mange så hashlugten lå tyk i luften. Og ludderne i vinduerne havde jeg måske osse hørt om, men det var godt nok noget andet at gå lige forbi dem på fortovet, mens de logrede med både det ene og det andet, lige inde bag ruderne.

Der var meget at se, smukke huse og kanaler, mylderet af mennesker, og den store aktivitet af lystbåde, turbåde og kanalprammene med alskens ting og sager.

Kanal ned mod kirsken
Færgerne der sejlede pendulfart over Nordzeekanal

En af de mange broer over kanalerne
Livet langs kanalerne
Kanal med små både

Billeder fra Amsterdam

Billeder fra cykelturen i Holland

Billeder fra Padborg til Maribo

De næste 3 dage var vi turister
i Amsterdam og det var virkelig en skøn by - især for cyklister, som har forkørselsret, og den blev udnyttet! Der var så stille og fredeligt fordi der næsten ingen biler var, så de eneste farer vi mødte var de hollandske cyklister, som vi syntes tit kørte med hovedet under armen, og ingen brugte cykelhjelm, men trafikken gled fint og vi kunne godt mærke at cyklisterne var fredede.

Vejret.
Vejret var ikke det bedste, det var koldt og regnfuldt om natten, så det var næsten ikke til at holde ud at høre om hedebølgen hjemme i Danmark!

Amsterdams smalleste facade

Museer
Der er rigtig mange museer især i Amsterdam, men vi klarede kun Van Gogh, så var jeg helt udkørt!

Senere på turen var vi en hel dag på Kröller-Müller museet, der lå inde i "De Hoge Veluwe" nationalparken ved Otterlo. Det var en fantastisk oplevelse, både skulpturparken rundt om museet og inde havde de en Van Gogh samling som var mere spændende end den vi så i Amsterdam.
Gadefigur i gågaden

Efter de tre dage i Amsterdam var det "op på hesten"
og ud og se om Holland er så fladt som vi troede, om der var andet end kanaler og gartnerier?
De første mange dage var virkelig flade, de største stigninger var næsten når vi skulle over en bro der gik hen over kanalen!

Vi opdagede at Holland er noget større end vi havde forestillet os, så de næsten 900 km. vi kørte rakte bare til at se et lille udsnit af landet.
Det vi så var vi til gengæld rigtig overraskede over, og vi har kørt gennem skove, hedelandskaber, masser af byer med liv i og over alt var der røde cyklestier. Her kunne Danmark godt nok lære noget cykelkultur.

Kanalen med fin mølle
Cyklerne med fuldt udstyr
Kanal , bro og rådhuset

Cykelsti gennem klitterne mod nordsøen
Hortensiaen blomstrer langs kanalen
Skulptur på søen
Cykelsti gennem nationalpark
Tog til Padborg
Vi skulle hjem igen, og det blev med nattoget fra Eindhoven til Padborg, hvor vi bare havde en siddeplads!!
Det var forfærdeligt! Godt nok sover man ikke meget, hverken i sovevognen eller i liggevognen, men man ligger dog ned og hviler sig.
Padborg kl. 6.00 om morgenen
Totalt udmattede står vi af toget i Padborg, vejret er gråt og trist, og vi er bare trætte og sultne og kører efter den første café eller kro, hvor vi kan få noget morgenmad.
Der viste sig ikke noget på sønderjydske landeveje før vi når til Gråsten, men her får vi til gengæld alt godt fra "guldbageren".
Gråsten-Sønderborg
Vi var omkring Gråsten slot og så dronningens have og den fine slotskirke - så kom regnen, og et af sommerens store regnskyl starter lige da vi kommer igang igen, så visejler nærmest ind i Sønderborg.
Vi finder et hotelværelse og kaster os i de superlækre senge og får en velfortjent eftermiddagslur.
Gråsten slot
Haugen Sørensen skulptur i Sønderborg
Sønderborg slot i aftensolen
Sønderborg-Maribo
Vores plan var at cykle hjem, Als-syd Fyn, Tåsinge, langeland, Lolland-Falster og op over Sjælland til Ballerup.

Sådan blev det ikke,
men vi fik da besøgt vores venner i de sydfynske bakker og på Tåsinge i mellem regnbyerne.
Vi opgav at køre resten af vejen hjem da vi nåede Maribo, men fandt i stedet et futtog, som transporterede os og cyklerne tørskoede til Tyrens Kvarter

Denny og Merete
Kirsten og vores cykler på broen over Svendborgsund